Sunday, January 04, 2009

Limau Oh Limau

One of my favourite fruit is Limau Malaysia...best giler n leh je ngadap 1 plastik sorang2..nakplak bila tgah sejuk n baru kuar dari peti ais...lg menyelerakan... kdag2 dengan biji2 skali aku telan ...betapa rakusnya,...hehhe

ni info yg aku jumpa time aku search pasal limau kgemaran aku kt laman Practicle Audible - The web's biggest food encyclopedia...rupanya banyak juga jenis limau yg wujud..aku sendiri bau tahu...kalu x asyik main hentam je..limau nipis aku panggil limau kasturi..limau kasturi aku panggil lemon...rupanya mcam2 ada...

Limau
Limau is a term used in Malaysia and Indonesia somewhat generically for citrus fruits.Adjectives are tacked onto it to further clarify what fruit exactly is meant.
"Limau" by itself is a lemon;
"Limau Bali" is a pomelo;
"Limau gedang" is grapefruit;
"Limau Kesturi" is a Kalamansi Lime;
"Limau langkat" is a mandarin orange (Citrus suhuiensis), that may have green or orange skin;
"Limau manis" is a European bitter orange (even though "manis" means sweet);
"Limau nipis" is a key lime (Citrus aurantifolia Swingle) variety with seeds;
"Limau Perut" is a kaffir lime leaf (Citrus amblycarpa).


Whenever you see a recipe calling just for "limau fruits", unless otherwise specified, just use a lemon. If the recipe writer describes it as having dark green coloured skin, then they probably intended "limau nipis", aka key lime.





limau anis bg aku...sempat la 3 biji aku makan...kenyang buat supper...hehehe











Sebelum n selepas masuk perut aku....ini la eksperimen yg aku jalankan...kesimpulannya memang manis limau aku beli kt pasar malam Bukit Kachi hari semalam

No comments: