Friday, April 01, 2011

Donut Gebu

Akhirnya misi aku berjaya. Ni percubaan kedua aku nak buat donut. Sebelum ni buat x jadi sampai membazir tepung aku..huhu. Mujur second time buat jadi n gebu...biasalah aku kan budak baru belajar.

Gebu n sedap tau walaupun rupa ada sikit huduh sebab tangan aku x berseni nak bentuk donut...
Resipi ni aku dapat dari mak cik aku...so sesapa nak try sila lah salin resipi ni yer...

Bahan-bahan : (utk 1kg tepung)
(1) Air suam 1 1/2 cawan
     Susu tepung 2 sudu / susu pekat
     Mauripan segera 1 paket 
     (campurkan semua, mauripan biar kembang 1/2 jam)

(2) Air 1 cawan (gelegak)
     Gula 1 cawan / ikut suka
     2 sudu besar marjerin (cairkan)
     Campurkan semua, Biarkan suam

(3) Campurkan bahan (1) dan (2)
      Tambahkan telur 1 biji
      Sedikit garam
      Goreng api perlahan
     

With Loves,

No comments: