Sunday, November 29, 2009

Raya Korban 2009

Seperti biasa raya korban banyak la lembu n kambing yang berjihad n tergadai nyawa....tapi ni tergadai nyawa versi soleh punya...dan aku sure cnfirm muslimin dan muslimah kat Malaysia ni tak der yang ter miss dapat makan daging korban tak kira miskin or kaya...daging korban ni berkat tau...sebab tu sedap...sape yang diet pun tinggal la diet tu...amik berkat dulu...

Dulu lecturer aku ada cakap dia ni memang alergik kepada daging...x kira la daging lembu ke, kambing ke, ayam ke...kalau da teringin sangat makan KFC slalunya dia mesti sediakan ubat skali so lepas makan KFC terus makan ubat...sampai  macam tu skali...tapi dia kata dalam setahun sekali je dia leh makan daging tanpa makan ubat iaitu makan daging korban... macam tu la berkatnya daging korban...yang alergik daging pun boleh makan tanpa was-was....

Tahun ni macam biasalah...tiap kali raya je mesti aku beraya kat kampung...kalau kat kampung memang best la pasal Tokki aku pun salah seorang penyembelih so confirm dapat part yang best skit,,,macam tahun lepas siap ada yang hantar pakai lori  lagi 2 biji kepala lembu padahal x de pun yang mintak...rezeki Tokki aku...kat kepala lembu tu sebenarnya banyak daging...tapi kena pandai lapah la...

 
Sebahagian daging korban yang di bawa balik...Gearbox? Rusuk? sedap-sedap




Tokki aku n Acik Idah tengah kusyuk melapah kepala lembu...


Ni lagi sorang sedang sibuk memotong tulang lembu jadi bahagian kecil...yang lain sedang santai berborak2..bestkan dok kampung...

 
 
Si kecil pun sibuk memasak pondok-pondok...tukang masaknya Chef Aqil..Aku order roti canai sekeping sampai sudah tak siap-siap...siap ada kuali tu tak tahan...hahaha orang KL skali skala dapat main pondok macam ni memang thrilled...


 
Sup tulang...sedap tau...kalau kat kedai makan ni mau RM5++ semangkuk...yang ni original fresh punya tulang...memang masyuk...


Ni 2nd Day raya kat rumah Pak Tam aku...My mom n Adik tengah menikmati juadah...
Menu : Nasi Minyak, bihun goreng, nasi himpit, hati n limpa, kari daging, ayam masak merah, acar masak, kuah kacang, udang celup tepung, tapai.....

 
Sedap...sedap..

No comments: