Thursday, July 07, 2011

Set Singgam Ikan Tongkol + Ayam Goreng Madu

Menu hari ini ialah En.Naza punya faveret...Singgam...huhu aku pun x sure ejaannya 'Singgam' or 'Singgang'...haha tak kisah la asalkan bunyi hampir2 sama ye tak. Ada certain orang je selalunya yang minat singgam ni...selalunya kalau orang bandar memang x pandang la lauk ni...huhu aku dulu pun x suka lauk ni tapi la ni boleh dikatakan suka jugak la..


Resipi : Singgam Ikan Tongkol

Bahan2:
- Ikan (selalu aku guna ikan tongkol tapi ikan lain pun  boleh jugak)
- Kunyit hidup (ketuk)
- Lengkuas (ketuk)
- Halia (ketuk)
- Lada hidup (kalau x letak pun tak pe)
- Asam Keping
- Bawang putih (ketuk)
- Bawang merah (belah 4 je)
- Garam & perasa skit

Cara nak masak : Masukkan air dalam periuk ikut suka banyak mana kuah yang korang nak.
                           Masukkan semua bahan kecuali ikan. Aku suka biar menggelegak dulu pastu baru letak 
                           ikan.. Pastu masak la sampai menggelegak. Dah siap.mudah sanngat, pejam mata pun
                           boleh...

Kalau versi mak aku lagi simple. Mak aku just letak bawang putih, lengkuas, asam keping n lada hidup atau lada besar.. Lagi mudah, campak dari jauh je da siap..hahaha...

Ada jugak versi lain (1) yang tumis dulu semua bahan pastu baru masuk air n ikan...

Versi lain (2) ada yang letak daun kesum n serai. (yang ni pun aku suka...letak daun kesum banyak2 memang wangi)

Ha...ni tempoyak budu. Yang ni kira satu set la dengan singgam aku ni. Yang ni aku letak bawang merah, cili potong, budu dengan tempoyak. Sila kacaukan sekali dan siap untuk dicicah...

Ini pulak ayam madu dan tempe goreng. Yang ni menu tambahan aje..suka-suki aku je ni...


Resipi : Ayam madu

Bahan2 :
- Ayam
- Serbuk ketumbar
- Serbuk lada hitam skit
- Kicap cair
- Kicap pekat
- Madu
- Tepung beras
- garam skit

Cara2 : gaul je semua bahan kat atas tu dengan ayam kemudian goreng. Kalau nak perap dulu pun lagi sedap.

No comments: