Thursday, June 23, 2011

Garing Betolll

Mesti ramai yang terliur tengok udang galah aku yang sepinggan ni..hihi berkat aku selalu baca surah al-Waqiah, murah rezeki en.Naza bila kawan dia bagi udang galah10 ekor ni malam tadi. Alhamdulilah, lauk makan tengahari kami ari ni.

Seingat aku lama betul x makan udang galah. Last makan masa makan kat Putrajaya tahun 2007 dulu. 2 ekor udang galah harganya Rm45 lebih kitorang kena...huhu terkezut betul, terus delete tempat tu dari list kedai makan kitorang..huhu.


Gigih betul aku pagi-pagi lagi dah google resepi udang galah goreng tepung. Lepas je siap basuh kain aku dah mula operasi perap udang. Bila en.Naza dah nak balik baru la aku nak goreng. Kebetulan habis je aku goreng udang,en.Naza balik...hehe.


Berselera sungguh aku makan ari ni. En.Naza kurang skit bab udang-udang ni, kalau masak berkuah confirm dia x sentuh.. So aku goreng garing-garing. Mujurla jumpa resipi yang sesuai n hasilnya boleh lihat gambar kat bawahni... Memang menggiurkan anak tekak.


Resipinya :

(1) Untuk perap udang
- 1 sudu kecil serbuk kari
- 1 sudu kecil serbuk lada sulah
- Garam dan perasa secukupnya
--- Gaulkan sebati dengan udang dan perap

(2) Untuk tepung udang
- 3 sudu besar tepung jagung
- 3 sudu besar tepung beras
- 3 sudu besar tepung kastard
- 2 sudu besar serbuk kari
- 1 sudu besar serbuk lada sulah
- Garam dan perasa secukupnya
- Telur sebiji (pukul sedikit)
--- Kacau bahan-bahan di atas sehingga sebati kecuali telur.
--- Bila nak goreng, celupkan udang dalam telur dan golekkan kan adunan tepung tadi n terus masuk dalam kuali.


Mudahkan resipinya. Actually resipi ni leh adapt kat makanan lain macam ayam atau tempe ke.. Confirm garing. Tak payah da susah-susah pakai tepung goreng ayam. Buat sendiri pun boleh...

No comments: