Tuesday, June 21, 2011

Nasi Ayam Penyet

Akhirnya...selepas berhempas pulas pada tengahari...sambung pulak time petang hari, nasi ayam penyet aku siap akhirnya untuk hidangan suami tersayang.. (alamak, jiwang karat la plak..haha).. Yes, aku berjaya memasak hidangan ini walaupun time ni memang saat-saat sengkek sebab government akan gaji lagi 2 hari..hehe sapa kata time ekonomi poket tengah gawat x leh makan sedap-sedap...yang penting rajin, kalau rajin confirm makan sedap...


Resipi : aku amik kat blog Hana

Nasi :
- 2 cawan beras
- 2 1/2 cawan air rebusan ayam
- halia (ketuk)
- Sebatang serai (ketuk)
- daun pandan sehelai (aku x letak sebab x ada)
- rempah tumis
- 2 sudu butter
- garam
- kalau nak kuning letak serbuk kunyit dulu

-- tumis bahan2 dengan butter, masukkan beras n air rebusan pastu masukkan dalam periuk nasi

Ayam Penyet :
- 1/2 sudu besar serbuk jintan manis
- 1/2 sudu besar serbuk jintan putih
- 1/2 sudu besar serbuk ketumbar
- 1 sudu besar serbuk kari ayam
- 1 sudu besar serbuk kunyit
- 1/2 sudu besar serbuk lada putih
- 3 ulas bawang putih
- halia
- garam
- sedikit air
-- blend sume bahan dia atas dan lumur kan pada ayam. Perapkan, lagi lama perap lagi sedap. bila nak goreng, golek-golekkan atas tepung beras...


Sapa-sapa nak cuba silalah....untuk resipi lebih details, boleh rujuk kat link yang aku bagi kat atas tu...So selamat menjamu semua...aku dah kenyang da..hihi

No comments: