Monday, December 21, 2009

Kek Lapis Tak Sekata

Projek memasak lagi aku semalam...punyalah teringin nak buat akhirnya aku berjaya walaupun rupanya sama dengan nama kat atas tu sebab lapisannya tak sama besar....hhuhuhu..Macam biasalah aku ambil resipi daripada blog kak Hana ni.


Ni la hasilnya...memang lapisannya tak sekata...

Bahan-bahan :
  • 250g butter (aku guna marjerin sebab stok butter da habis)
  • 1 1/4 cawan gula castor
  • 7 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 paket Cream Crackers (428g satu pack)
  • 1/2 cawan susu segar (aku buat 1 cawan lebih sebab adunan aku nampak pekat)
  • 1/2 cawan susu pekat
  • Coloring ikut suke (aku guna koko sesedap rasa)
  • Sunsweet prune or asam deduwit (aku tak letak pun sebab x berapa nak suka)
Caranya :

-hancurkan biskut dan blend hingga halus
- Pukul butter hingga kembang.
- aku masukkan telur n gula pasir biasa tu dalam blender n blend je.(satu cara mudah untuk hancurkan gula time buat kek. ala guna blender biasa je pukul telur tu .
- lepas tu masukan telur tu dalam butter yang da kembang
- masukkan esen vanila, susu segar n susu pekat
- masukkan biskut yang da bertukar jadi tepung biskut tu dan pukul sampai sebati.
- try la adjust adunan jangan jadi cair sangat atau pekat sangat..ala macam adunan nak buat kek biasa je
- bahagikan adunan mengikut berapa banyak color yang anda nak buat...aku buat 2 color je, color original n color coklat (koko)
- masukkan adunan dalam loyang...satu lapisan dulu...ikutla color mana yang anda nak masukkan dulu. pastu bakar sepuluh minit...tengokla agagk2 da masak baru keluarkan....pastu sapukan lagi satu adunan dari color lain dan bakar lagi...
- ulang proses sehingga siap semuanya..

Aku bakar setiap lapisan dalam 10minit jer...jadi setiap 10 minit aku berulang ke dapur...so kalau nak siap cepat kena la buat tebal sikit lapisannya...yang macam aku buat tu pun ada la daripada pukul 12 sampai lapukul 2 baru la kek aku siap sepenuhnya n ready untuk di makan...sungguh lama. kalau ada banyak sangat masa terbuang barulah aku boleh buat lagi untuk versi kedua...hahahaha memerlukan tahap kesabaran yang tinggi nak buat kek ni ye kawan-kawan...sapa yang berminat bolehlah mencuba yer...

No comments: